Hush, Hush

For et årstid siden faldt jeg over “Hush, hush – forelsket i en engel” fra Tellerup – nu er det jo noget tid siden, jeg læste den, så det her er ikke en anmeldelse af “Hush, hush 1”. men selvom den ikke er særlig velskrevet, sproget, husker jeg som skurrende (jeg skal nok vende tilbage med noget mere konkret), så har historien noget i sig.

Og nu har jeg så fundet “Hush, hush – forfulgt af en engel” bog 2, i det der ser ud til nu at blive en kvartet i 2012. og hvad end det er “Hush hush 1” har i sig, så gjorde det mig nysgerrig nok til at jeg lige måtte se, hvad der videre sker med Nora og Patch.

Det første, der umiddelbart strejfer mig, er, at selve opbygningen af historien minder rigtig meget om “New Moon” bog 2 i Stephanie Meyers Twilight serie. Ligesom hos Bella lider Nora også af kærestesorger her i bog 2. Selvfølgelig er der den forskel at i “Hush hush 2” er det Nora, der slår op med Patch, hvor det i “New Moon” er Edward, der slår op med Bella. Men resultatet er det samme. Begge piger opsøger farlige situationer på trods af advarsler fra deres ekskærester for at få opmærksomhed fra dem – og ja, jeg ved godt, at Bella mere forestiller sig Edwards opmærksomhed, hvor Patch faktisk dukker op, når Nora er i fare.

Samtidig vender der i begge historier én tilbage, der vil hævne drabet på skurken i sidste bog. og så går den vilde jagt – på ekskærester og vampyrer/faldne engle.

Det er “Hush hush”s helt store svaghed. Det er gammel vin på (næsten) nye vinsække. Og desværre taler vi ikke “Bridget Jones” over for “Stolthed og Fordom” i sammenligningsgrad, men næsten den helt samme historie, hvor vampyrer er blevet skiftet ud med engle i den ene eller den anden form. Men selvfølgelig hvis man kunne lide Bella, så vil man også synes om historien om Nora.

Skriv et svar

