Frygt

Min bror er taget i krig – det kalder de det ganske vist ikke længere, det er en fredsskabende mission, men det betyder reelt, at han er et sted, hvor de skyder med skarpt efter hinanden.

Hans kæreste spurgte, hvordan vi har det med det – og min mor begynder på en lang monolog om valg, respekt for valget og støtten til ham. Jeg er for så vidt ikke uenig, men det svarer bare ikke på spørgsmålet om, hvordan vi har det – for det kan godt være, at der er større risiko for at blive slået ihjel i trafikken herhjemme end at dø i tjenesten dernede, men det ændrer ikke på frygten.

Frygten for at han vender hjem og vi ikke kan genkende ham, frygten for at han ikke længere er den lillebror, vi sendte af sted, at han psykisk ikke kan fungere i et civilt samfund, frygten for at han bliver bange for sin egen skygge og ikke kan passe et arbejde, fordi han har fået PTSD.

Til pårørendearrangementerne, hvor de forsøger på at informere og berolige, bliver cheferne ved med at sige ”hvis det værste skulle ske, så…” og det er kode for vores soldats død – jeg synes, at det er en mærkelig måde at tale om det på – de tager i krig, det kan man dø af, det kan man blive psykisk ødelagt af – hvorfor skal der være en sådan angst for at kalde en spade for en spade?

Og ja, min bror er taget i krig og det kan han dø af – han kan blive ødelagt både psykisk og fysisk. Det er en konsekvens af hans valg, som vi alle må leve med – min far sagde, at hvis han får sprængt lemmerne af, så skal han leve med sit valg, hvis han dør, så er det os, der skal leve med det. Som jeg ser det, så skal vi leve med hans valg, ligegyldigt hvad konsekvensen bliver.

Skriv et svar

