5. hjul

Jeg har to meget gode veninder – vi har kendt hinanden i 6 år, vi har boet sammen, vi har festet og rejst sammen og vi har en madklub en gang om ugen sammen.

De er begge to gift, så jeg er ofte 5. hjul på giggen, hvilket de mænd er indforstået med – der er sådan set ingen problemer med – det er kun mig, der har et problem. Dem har jeg vist en del af.

Hvert år på 4. maj er det kutyme at vi spiser en god middag, sætter lys i vinduerne og eventuelt tager til fest – alt sammen fint – men nu syns jeg at det er blevet en lidt påtvungen tradition, hvor niveauet er blevet alt for højt og hvor det skal være fint, for at være fint. Om det handler om at det er mig, der skal holde det i år eller om det reelt er fordi det er en påtvungen tradition – må jeg indrømme at jeg ikke helt ved.

Og det er måske humlen ved det hele – jeg ved ikke 100% hvorfor jeg har det som jeg har det – er det en social acceptabel undskyldning at det er mig påtvunget eller handler det om at jeg ikke har lyst til at holde parmiddag hos mig selv og være 5. hjul i mit eget hjem?

Hvis jeg skal være ærlig, og det skal jeg jo nok, i hvert fald overfor mig selv, så er det jo nok det sidste – fra at det var en sjov fest, er det blevet til en højtidelighed, hvor jeg ikke føler mig godt tilpas.

Så hvordan gør jeg det til en sjov fest igen?

Skriv et svar

