Den gule sløjfe

Den gule sløjfe koster 10kr, og så kan du gå rundt med ”Støt vore soldater” på brystet. Jeg har altid opfattet det som et politisk slogan, men det er faktisk pårørendeforeningen ”Familienetværket”

sloejfen-til-nettet

der sælger den. Det er forældre, koner, kærester og søskende, der går med den på tøjet.

Lige inden min bror rejste, talte vi om den – jeg påpegede alle de konnotationer, man får skubbet i skoen, når man går med sløjfen; en bestemt politisk overbevisning, støtten til en krig som mange er imod i dag (i 2001 da vi gik ind, var 80% for krigen (kilde: http://studenttheses.cbs.dk/bitstream/handle/10417/594/ann-christina_h_salquist.pdf?sequence=1), 109 stemte for i 2001 i folketinget.) et bestemt menneskesyn – en masse ting, som jeg ikke vil have påhæftet mig. Men når ens bror tydeligt giver udtryk for at det vil betyde noget for ham, hvis jeg viser ham min støtte til hans beslutning ved at gå med den gule sløjfe – hvad gør man så? Jeg købte to sløjfer, en til mit overtøj og en til knaphullet.

Så ligegyldig hvordan det her ender, så skal vi leve med hans beslutning – både med frygten, med andre meninger til hans valg og vores støtte til ham, og med savnet.

Så nu bryster jeg mig med den gule sløjfe… på godt og ondt

Skriv et svar

