Du bliver syg, hvis du ikke bliver kysset

kyskager

Lånt fra Kinna.dk der har de fineste billeder af bla. mad

Det sagde min far til mig som barn. Og da jeg ikke troede på ham (for helt ærlig, hvem får feber af ikke at få et kys?) sagde han at jeg bare kunne spørge min farmor. Det gjorde jeg, for hun ville da ikke give min far i ret i noget så fjollet.

Men det gjorde hun – og så kyssede hun mig.

Det kom helt bag på mig – det er først længe efter, at jeg forstod, at det nok ikke ville være en febersygdom, der ville ramme mig, hvis jeg ikke blev kysset, og at det nok heller ikke var det at kysse sit barn, de mente. Men kysseriet i min familie er meget integrer, det er sådan vi siger goddag og det er sådan vi siger farvel. Dog ikke på munden, på kinden, om jeg må bed.

Forleden talte jeg med en veninde og vi kom til at tale om det der med at kysse i familien, da en fælles venindes barn, der gerne vil kysses på munden af de voksne, hun tæller som sine. Og det ville min veninde ikke. For man kysser ikke andres børn på munden. Også viser det sig, at i hendes familie kysser man ikke. Ikke at jeg tror det betyder hun har haft en frygtelig barndom eller er blevet syg af det. Jeg kom bare til at tænke over det.

Og det er vel egentlig hvad det her er – en tanke.

Skriv et svar

